BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

ahlan wasahlan

assalamualaikum.....

MUJAHADAH SEORANG MUSLIMAH.........................




Aku ingin mencari cinta yg boleh membawa aku ke jalan Ilahi.aku ingin menjadi MAKMUM kepada seorang imam.aku ingin menjadi SAYAP KIRI kepada seorang khalifah.aku ingin menjadi seorang PENDENGAR kepada seorang da'ie.aku ingin menjadi seorang MUJAHIDAH kepada seorang mujahid.aku ingin memberikan cintaku kepada seorang insan yg mencintai Allah lebih dari segalanya















Friday, January 7, 2011

ikhlas



InsyaAllah pada post kali ini, saya ingin kongsikan tafsir surah al Ikhlas, suatu surah yang pendek tetapi besar makna dan pahala membacanya. Semoga silap dan salah, kekurangan, mohon rakan-rakan perbetulkan.

Imam Ahmad, al-Tirmizi dan Ibn Jarir meriwayatkan daripada Ubai Ibn Ka'ab bahawa orang-orang musyrikin telah berkata kepada Rasulullah: "Wahai Muhammad! Sifatkan kepada kami Tuhan anda!" Maka Allah menurunkan surah al-Ikhlas.

Qatadah, Dakhkhak dan Muqatil berkata: "Beberapa orang Yahudi datang bertemu Rasulullah s.a.w. lalu berkata: "Sifatkan kepada kami Tuhan engkau (wahai Muhammad) kerana Allah telah menurunkan sifat-sifatNya di dalam Taurat. Ceritakan kepada kami Dia dari apa? Dia dari jenis mana? Adakah Dia emas, tembaga atau perak. Adakah Dia makan dan minum? Dari siapa Dia mewarisi dunia atau mewariskan dunia ini kepada sesiapa.

Dalam rangka menjawab soalan mereka maka Allah menurunkan surah ini menjelaskan tentang sifat-sifat Allah secara khusus.

"Katakanlah (ya Muhammad) Dialah Allah yang Maha Esa. Allah tempat berharap. Tidak beranak dan tidak diperanakkan. Dan tiada yang setara denganNya."
-Surah al Ikhlas-

Firman Allah bermaksud: "Katakanlah (ya Muhammad), Dialah Allah yang Maha Esa". Ertinya, katakanlah wahai Rasulullah kepada mereka yang bertanya kepada kamu tentang sifat-sifat Tuhanmu: Dialah Allah yang satu, Esa pada zatNya dan sifatNya, tiada sekutu baginya. Tiada bandingan dan gandingan untukNya. Ini adalah sifat wahdaniyah dan penafian sekutu-sekutu.

Firman Allah bermaksud: "Allah tempat berharap". Allah tempat bergantung dan memohon hajat keperluan. Justeru Allah sahaja yang Maha Berkuasa untuk memenuhinya. Allah tempat makhluk mengadu, tiada seorang pun yang tidak memerlukan Allah. Namun, Dia tidak pula memerlukan mereka. Ini menyanggah keyakinan orang musyrikin Arab dan lain-lain tentang kewujudan perantaraan atau orang tengah dan para pemberi syafaat.

Ibn Abbas berkata ketika mentafsirkan makna "As-samad" ertinya yang menjadi tempat menggantungkan harapan makhluk untuk memenuhi keperluan dan menyelesaikan permasalahan mereka. Dia Penguasa yang amat sempurna penguasaanNya. Dialah Allah Maha Mulia yang amat sempurna kemuliaanNya. Dia juga yang Maha Hebat yang amat sempurna kehebatanNya. Dia Maha Penyantun yang paling sempurna kesantunanNya. Dia Maha Mengetahui dengan pengetahuanNya. Allah Maha Bijaksana yang amat sempurna kebijaksanaanNya. Dialah yang Maha Sempurna dalam segala jenis kemuliaan, kejituan dan kekuaasaan. Inilah sifat-sifat Allah. Segala kemuliaan dan keunggulan adalah milikNya. Tiada yang dapat menandingi Allah dan tiada pula yang menyamaiNya. Maha Suci Allah yang Maha Esa dan Maha Perkasa.

Firman Allah "Tidak beranak dan tidak diperanakkan", ertinya tidak akan lahir dariNya anak. Tiada suatu pun yang lahir dari Allah kerana Dia tidak sejenis dengan sesuatu yang lain, kerana Dia sedia ada dan bukan sesuatu yang baru. Tidak ada permulaan bagi kewujudan Allah. Dia disifatkan sebagai sedia ada dan yang awal serta menafikan sifat baru.

Bahagian pertama ayat ini menafikan kewujudan anak bagi Allah dan menyanggah orang-orang musyrikin yang menyangka kononnya para malaikat merupakan anak-anak perempuan Allah. Ayat tersebut juga menyanggah pandangan orang Yahudi yang menyangka Uzair sebagai anak Allah. Ia juga menyanggah pandangan orang Nasrani yang menyangka Isa adalah anak Tuhan. Bahagian kedua pula menafikan kewujudan bapa bagi Allah dan menafikan bahawa kewujudan Tuhan didahului oleh keadaan tiada.

Firman Allah bermaksud "Dan tidak ada yang setara denganNya". Tiada siapa yang menyamai Allah, menyerupaiNya dan berkongsi denganNya. Ini menafikan kewujudan teman dan membatalkan iktiqad orang musyrikin Arab bahawa Allah mempunyai gandingan dalam setiap perlakuanNya.

"Tidaklah wajar bagi al-Rahman untuk mempunyai anak. Padahal segala sesuatu yang dilangit dan dibumi semuanya datang ke hadrat Allah sebagai hamba. Dia telah mengira, menghitung dan Maha Tahu bilangan mereka. Setiap makhluk berkenaan akan tampil menemuiNya bersendirian"
-surah Maryam, ayat 82-95-

Bukhari dan Abdul Razzaq meriwayatkan daripada Abi Hurairah, dari Nabi s.a.w. bersabda:
"Firman Allah Taala: HambaKu telah membohongiKu. Dia tidak sepatutnya berkelakuan begitu. HambaKu telah mencelaKu sedangkan dia tidak sepatutnya begitu. Adapun pembohongannya terhadapKu ialah mereka yang berkata 'Allah tidak akan mencipta diriku semula sebagaimana Dia mula menciptaku', sedangkan mencipta awal kejadian tidaklah lebih senang dari mengulangi kejadiannya. Manakala celaannya terhadapKu ialah kata-kata mereka ' Allah mempunyai anak' sedangkan Aku Esa dan tempat manusia berharap. Aku tidak melahirkan anak dan tidak dilahirkan. Tiada seorang pun yang setanding denganKu."

Tafsir diatas saya ambil daripada Tafsir al-Munir oleh Dr. Wahbah al-Zuhaily. Surah al-Ikhlas ini membicarakan tentang tauhid yang tulus dan suci terhadap Allah SWT, suci dari sebarang kekurangan dan bebas daripada sebarang penyukutuan.

Semoga dengan perkongsian ini dapat memberikan serba sedikit input kepada rakan-rakan, agar kita sentiasa memperkuatkan iman dan yakin dengan kesempurnaan sifat Allah.

copy n paste dari blog akhi munir....

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...